Onlangs werd mijn aandacht getrokken naar een artikel uit RijschoolVandaag.nl (wekelijks nieuwsoverzicht voor rijschoolhouders en rijinstructeurs), waarin de ANWB en de ADAC (Duitse zusterorganisatie) willen dat jongeren die deelnemen aan begeleid rijden, rijervaring kunnen opdoen zowel in Nederland als in Duitsland.

Nu is het zo dat een leerling die met zijn 17e jaar geslaagd is voor zijn rijbewijs, tot zijn 18e jaar, onder begeleiding moet rijden van een coach (2ToDrive). Dit onder begeleiding rijden mag tot nu toe alleen maar in Nederland en niet over de grens.

Nederland en Duitsland hebben vergelijkbare rijbewijssystemen. De ANWB en ADAC hebben hiertoe een verzoek ingediend bij de verkeersministers van beide landen om eens te kijken of dit allemaal mogelijk is. Ook Duitsland kent net als Nederland het begeleid rijden voor jongeren van 17 jaar.
Jongeren die deelnemen aan het begeleid rijden, hebben voordat zij zelfstandig de weg opgaan, meer ervaringskilometers dan jongeren die direct na het behalen van het rijbewijs zelfstandig de weg op gaan. In Duitsland laten de cijfers zien, dat deelnemers aan begeleid rijden, vier keer zo veel kilometers hebben gemaakt voordat ze zelfstandig de weg op gaan dan jongeren met het reguliere rijbewijs.

In 2011 werd het begeleid rijden ingevoerd in Nederland. In 2016 werd het begeleid rijden verankerd in de wet, na een positieve evaluatie van een proefperiode van vijf jaar. In Nederland hebben tot nu toe 350.000 jongeren gebruikt gemaakt van het begeleid rijden.

Ook wij hebben als rijschool veel jongeren geholpen met het begeleid rijden. Nog steeds krijgen we positieve reactie van ouders. Zowel de ouders als leerlingen vinden het fijn om nog een jaartje onder begeleiding te rijden. Hierdoor kunnen de begeleiders van de 17 jarige, nog even wat tips mee geven in het verkeer.