Dit fenomeen is helaas geen uitzondering. Raar maar waar! Alcohol, drugs en medicijnen, je weet wel, met die gele bijsluiters, beïnvloeden de rijvaardigheid. Ze hebben invloed op de reactiesnelheid, maar ook op het beoordelingsvermogen. Kun je ergens inhalen, of is er te weinig tijd of te weinig ruimte? En ook hier geldt: de kans dat je niet alleen jezelf, maar ook je medeweggebruikers in gevaar brengt, is groot!

Uit de praktijk
Als rijinstructeur kom je van alles tegen en maak je van alles mee. Ik deel graag een gebeurtenis vanuit de praktijk:
Op weg naar mijn volgende leerling, was ik bezig met het inhalen van een auto op een 70 km weg. Op het moment dat ik de auto inhaalde, zag ik in mijn binnenspiegel een grijze auto met hoge snelheid aan komen. De auto kwam niet alleen met hoge snelheid aanrijden, maar was ook lichtsignalen aan het geven met zijn grootlicht. Het eerste wat mij te binnenschoot was:” Die moet misschien met spoed naar het ziekenhuis of naar huis, omdat daar iets gebeurd is.” Je denkt toch vaak meteen aan iets ergs. Ik ging zo snel als ik kon naar de rechterrijstrook, om ruim baan te maken.

Ik bleef de auto in de gaten houden en wat schiep mijn verbazing, er zaten vier jonge mannen in die heel druk met elkaar bezig waren en handgebaren maakte. Nadat ze mij ingehaald hadden en als een idioot weer naar de rechterrijstrook stuurden, rook ik een vreselijke wietlucht. Ze reden ook nog eens met een te hoge snelheid door het rode verkeerslicht heen. Helaas stond er geen snelheidflitser langs de weg, daar kwamen ze goed mee weg! Even later zag ik ze met veel te hoge snelheid een rotonde opgaan en verdwenen ze in de verte. Wat door mijn hoofd speelde was: “Als ze maar geen ongeluk veroorzaken en geen onschuldige slachtoffers maken.”

Mijn rol als instructeur
Tijdens mijn rijlessen praat ik met mijn leerlingen regelmatig over het gebruik van alcohol, drugs en medicijnen in het verkeer. Wat doet het met je lichaam en wat kan er gebeuren als je deze middelen gebruikt en je toch in de auto stapt? Mijn taak als rijinstructeur rijkt verder dan alleen iemand leren hoe een auto werkt en wat de verkeersborden betekenen. Ik vind het ook tot mijn taak behoren om mijn leerlingen, veelal jongeren, op de gevaren en de gevolgen te wijzen. Ik leg dan ook uit wat er kan gebeuren als ze staande worden gehouden door de politie en wat er gebeurt als de politie ze weer doorstuurt naar het CBR.

Hierboven vind je een tabel van het aantal verkeersdoden (bron: Trimbos Instituut), waarbij de bestuurder onder invloed van drank en of drugs verkeerde. Het gaat hier om de periode 2016 tot en met 2022. Wat opvalt, is dat er ieder jaar weer een stijging te zien is, met uitzondering van de coronaperiode.

Alcohol, drugs en medicijnen in het verkeer, is altijd een slecht idee!