Als rijinstructeur zit je veel op de weg en zie je dingen om je heen gebeuren, waarvan leerlingen regelmatig aan mij vragen: “Hoe heeft die bestuurder ooit zijn rijbewijs gehaald?” Die vraag is lastig te beantwoorden, want hier zijn een hoop variabelen, maar ik denk, dat het vooral te maken heeft met een gebrek aan kennis, ervaring en motivatie in het verkeer en de afleiding van Smartphones, Tablets en Social media.

De komende weken zal ik je deelgenoot maken van wat er tijdens mijn lessen gebeurt in het verkeer, zodat voornamelijk jonge bestuurders in de leeftijdscategorie van 17-24 jaar, maar natuurlijk ook de ervaren bestuurders, lering kunnen trekken uit wat ik zoal meemaak onderweg.

Eerst even wat cijfers
Uit recent onderzoek van verzekeraar Univé blijkt, dat jonge automobilisten meer dan twee keer zo vaak betrokken zijn bij aanrijdingen in vergelijking met de gemiddelde automobilist. Univé laat weten, dat de belangrijkste oorzaak van dit verschil de rijervaring is. Kijken we naar de cijfers, dan veroorzaakt gemiddeld 2,2% van de autoverzekerden een aanrijding. Dit percentage stijgt naar 5%, wanneer het jonge bestuurders betreft die nog 24 moeten worden. Jongeren hebben aantoonbaar meer moeite om verkeerssituaties in te schatten en nemen, vaak onbewust, meer risico’s op de weg.

Het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) laat weten dat er 745 verkeersdoden vielen in 2022. Dat zijn er 163 meer dan in 2021, toen vielen er 582 verkeersdoden. Een kwalijke ontwikkeling, hier moeten we iets mee!

Inhalen op de vluchtstrook op de snelweg
Dit lijkt een uitzondering, maar geloof me, ik maak het heel vaak mee! Met een leerling reed ik op de A4, dat is de snelweg van Rotterdam naar Amsterdam. Ter hoogte van Den Haag-Zuid kwamen wij de snelweg op en zagen we, dat er een file was. Mijn leerling paste keurig zijn snelheid aan, zoals-ie uiteraard van mij had geleerd. Opeens zie ik in mijn rechterbuitenspiegel een auto met hoge snelheid over de vluchtstrook rijden. Tegen mijn leerling zei ik: “Kijk eens in je rechterbuitenspiegel, wat zie je daar?” Mijn leerling schrok zich rot en zei: “Er rijdt een auto op de vluchtstrook, waarom”? Tsja, dat vroeg ik mij ook af. De bestuurder van deze auto schoot met een rotgang van de vluchtstrook naar de linker rijstrook in de hoop dat hij wat auto’s kon inhalen. Hij maakte echter één denkfout, er stond een file, hierdoor moest hij vol in de remmen om een aanrijding te voorkomen.

Deze bestuurder was duidelijk niet gemotiveerd om veilig te rijden, hij wilde slechts tijd winnen. Hierdoor hield hij geen rekening met andere weggebruikers, die door zijn actie hadden kunnen schrikken en misschien wel een verkeerde manoeuvre hadden kunnen maken. Door zijn actie bracht hij ook andere deelnemers aan het verkeer in gevaar.

Mentaliteit en verantwoordelijkheid
Tijdens de rijlessen besteden wij veel aandacht aan onderwerpen als mentaliteit en verantwoordelijkheid in het verkeer. Hoe gedraag je je tijdens het rijden en wat kunnen jouw acties tot gevolg hebben voor je medeweggebruikers? Verder praten we met onze leerlingen over gevaarlijke situaties en het gebruik van alcohol en medicijnen tijdens het rijden.

Eigenlijk omvat het geven van rijlessen veel meer dan alleen maar leerlingen leren om een auto te besturen. Als rijinstructeur ben je ook opvoeder, coach, maar vooral ervaringsdeskundige!