Theoriecursus
Leerlingen onderschatten vaak het theorie-examen. Voor het theorie-examen moet je je wel degelijk goed voorbereiden. De ene leerling leert makkelijk zelf uit het theorieboek en heeft daarvoor de juiste motivatie en discipline en de andere leerling zal meer hulp nodig hebben.

Die hulp kan gevonden worden in een theoriecursus. Let wel, een theoriecursus alleen is niet voldoende. De leerling zal ook het theorieboek moeten leren en oefenvragen en oefenexamens gaan maken. Een combinatie van beide is de ideale situatie.

Sinds een paar jaar zijn er, zoals deze in de rijschoolwereld genoemd worden, de theorie Turbo-opleiders. Deze theorie-opleiders geven niet echt theorieles, maar doen een beroep op het korte termijn geheugen van de leerling. Deze opleiders leren de leerlingen foefjes. Om het korte termijn geheugen aan te spreken worden de antwoorden constant en hardop geroepen naar de leerlingen. De leerling leert dus niet echt het theoretisch verkeersinzichtelijk gedeelte, maar wordt middels tips en trucs voorbereid op het theorie-examen. Doordat dit meestal cursussen van één dag zijn, is het onmogelijk om alle theoretische oefenstof te behandelen.

Tijdens de praktijklessen blijkt dan regelmatig dat nadat de leerling op deze manier het theoriecertificaat heeft behaald de theoretische kennis en verkeersinzicht onvoldoende is. Dit resulteert dan weer in meer praktijklessen. Aangezien wij in Nederland vrijheid van onderwijs hebben, is hier weinig aan te doen.

In het kader van de verkeersveiligheid is een goede kennis van de theorie een absolute must. Elke ouder zal tenslotte willen dat zijn of haar kind veilig en verantwoord aan het immer drukker wordende verkeer kan deelnemen.

Jongeren zijn het meest betrokken bij verkeersongevallen
Jongeren in de leeftijd van 18-24 jaar zijn het meest betrokken bij verkeersongevallen, aldus de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Vooral beginnende bestuurders hebben een vijf keer zo hoog risico om bij ernstige verkeersongevallen betrokken te zijn. Jongemannen in deze leeftijd zelfs tien keer!

Het hoge risico van jonge automobilisten komt door gebrek aan ervaring, overschatting van hun kunnen, sociale druk, vermoeidheid na het nachtelijk uitgaan als door factoren die samenhangen met de leeftijd. Bij deze laatste gaat het vooral om de hersenontwikkeling en om extra gevoeligheid voor de sociale omgeving en voor het effect van factoren als alcohol, drugs en afleiding. Wat de rijervaring betreft, schieten jonge automobilisten vooral nog tekort in hogereordevaardigheden zoals gevaarherkenning en afstemming van het risico op hun eigen kunnen.

Verkeersschool De Vries besteed in haar rijopleiding erg veel aandacht aan bovengenoemde items. Verkeersveiligheid blijft prioriteit nummer één en door middel van het volgen van voldoende rijlessen, zullen deze vaardigheden door de leerling eigen gemaakt worden.