Soms krijgen wij van een ouder de vraag wanneer het praktijkexamen van hun zoon of dochter aangevraagd gaat worden. Om maar direct een misverstand uit weg te ruimen: het even snel behalen van een rijbewijs omdat dit 20 of 30 jaar geleden nog wel eens lukte, is voorgoed verleden tijd.

Het verkeer is vandaag de dag vele malen drukker geworden, men is minder geduldig in het verkeer en voor de beginnend bestuurder is het daarom noodzakelijk dat er een gedegen rijopleiding aan vooraf zal moeten gaan, voordat hij of zij getoetst kan worden door het CBR.

Bij onze rijschool werken we voor 95% met de RIS-methode. De RIS staat voor Rijopleiding In Stappen. De rijlessen worden thuis voorbereid door de leerling en de instructeur, zodat er direct kan worden begonnen met de praktijkles.

Door de RIS methodiek wordt de leerling stapsgewijs en door middel van een gestructureerde opbouw geleerd om aangepast en besluitvaardig aan het verkeer deel te nemen.

In de laatste stap van de RIS opleiding moet de leerling in staat zijn om zelfstandig complexe verkeerssituaties op te lossen, kunnen voorspellen hoe verkeerssituaties zich (kunnen) gaan ontwikkelen en om vlot en veilig de juiste keuzes te maken.

Ouders kunnen in het huiswerkboek van hun kind zien, hoe hij/zij er voor staat met de rijopleiding. De rijinstructeur houd zelf ook een instructievorderingenkaart bij van alle vorderingen van de leerling.

Voor meer info over de RIS-methode zie https://www.verkeersschooldevries.nl/ris-methode/

Hoeveel lessen heeft een leerling nodig om te kunnen slagen op het rijexamen?
Hoeveel rijlessen iemand nodig heeft om goed beslagen ten ijs te komen op het rijexamen, is per leerling verschillend. Het gemiddeld aantal rijlessen dat nodig is om je rijbewijs te halen is ongeveer 39 uur. Dit is door het CBR onderzocht onder de examenkandidaten in 2019. Het aantal rijlessen wat iemand nodig heeft is natuurlijk voor iedereen anders. Daarom is het ook een gemiddelde. De ene leerling heeft meer talent en aanleg dan de andere leerling en ook de leeftijd speelt hierin een rol. Hoe ouder de leerling, hoe meer lessen er nodig zullen zijn en ook medische redenen kunnen een oorzaak zijn dat er meer lessen nodig zijn.

Volgende week deel 2 over dit onderwerp.