Onderzoek heeft aangetoond, dat veel automobilisten niet weten wat ADAS betekent en is. Er zijn ook veel automobilisten die de systemen niet gebruiken of zelfs uit zetten.

ADAS staat voor Advanced Driver Assistance Systems. Dit is het verzamelbegrip van één of meerdere hulpsystemen in de auto. Voorbeeld van een bekend rijhulpsysteem is de cruisecontrol. Maar tegenwoordig zitten er al veel meer hulpmiddelen in de auto. Deze hulpsystemen helpen de bestuurder om veiliger te rijden. Dit kan alleen als de bestuurder de hulpsystemen op de juiste wijze, en onder de juiste omstandigheden gebruikt. Bij Verkeersschool De Vries leggen we deze slimme hulpsystemen ook uit aan de leerling. Tevens leren we de leerling daar ook daadwerkelijk mee te rijden. Onze schakelauto is uitgerust met ADAS systemen.

Hieronder bespreken we de rijhulpsystemen die in onze lesauto zitten.

1. Lane-Keeping Systeem
Dit systeem gebruikt een camera die in de gaten houdt of je per ongeluk jouw rijstrook verlaat. Als je het systeem hebt ingeschakeld, dit doe je door het knopje op je richtingaanwijzer in te drukken, zal het de auto bijsturen naar het midden van je rijstrook als je over de lijn rijdt. Dit systeem is bedoeld voor wegen met meerdere rijstroken, zoals snelwegen.

2. (Adaptieve) Cruise Control
Het gebruik van de (Adaptieve) Cruise Control is vooral handig als je op snelwegen rijdt. Onze lesauto is uitgerust met zowel Adaptieve Cruise Control als met de conventionele Cruise Control. Met de Adaptieve Cruise Control zal het voertuig automatisch snelheid verminderen of vermeerderen op basis van het voertuig wat voor je rijdt. Dus als de auto, zoals bij ons is ingesteld om 3 seconden afstand op je voorligger te houden, op 100 km is ingesteld en er rijdt een auto voor je, dan remt hij tot op 3 seconden van je voorligger en houdt dan die snelheid aan. Ga je de auto voor je weer inhalen en is de linkerrijstrook vrij, dan zal hij weer naar de ingestelde snelheid toe rijden, in dit geval dus 100 km p/u.
Gebruik je alleen de Cruise Control, dan zal je zelf moeten remmen als je te dicht op een auto komt, hij geeft dus alleen maar gas in tegenstelling tot de Adaptieve Cruise Control, die dan ook remt.

3. Pre-Collision Assist-systeem
Pre-Collision Assist detecteert mensen en voertuigen op de weg voor je of mensen die het pad van het voertuig kunnen doorkruisen en wijst je op hun aanwezigheid. Als jij niet reageert, dan remt het systeem automatisch. Er verschijnt dan op je dashboard een rode melding met ‘Pre-Collision’. Tevens gaat er een akoestisch signaal af. Deze nieuwe technologie is ontworpen om de ernst van ongevallen te reduceren of te helpen ze te voorkomen.
Dit systeem is actief wanneer je auto sneller dan circa 5 km p/u rijdt. Voetgangersdetectie is actief bij snelheden tot 80 km p/u. Het is niet bedoeld om dieren te detecteren.

4. Vermoeidheidsherkenning
Het systeem geeft een waarschuwing indien het ontdekt dat je slaperig wordt of dat je rijgedrag verslechtert. Het geeft dan een melding op je dashboard dat de bestuurder rust moet nemen.

5. Automatisch parkeren
Active Park Assist maakt gebruik van ultrasone sensoren die de parkeerruimte meten en bepalen of jouw auto er tussen past. De computer stuurt vervolgens jouw auto erin. Je moet alleen nog wel het gaspedaal, rem en de versnelling bedienen. Dit systeem mag je op het praktijkexamen niet gebruiken.

6. Verkeersbordenherkenning
Het systeem kan je in of uitschakelen via het menu op je dashboard. Het registreert d.m.v. een camera op de voorruit, wat de toegestane maximumsnelheid is op de weg waar je rijdt en de borden die te maken hebben met de inhaalregelgeving. De gedetecteerde verkeersborden worden dan weergegeven in het informatiedisplay op je dashboard.

7. Snelheidsbegrenzer

Met dit systeem kan je een snelheid instellen waarop de auto op wordt begrensd. De ingestelde snelheid wordt dan de werkelijke maximumsnelheid van je auto. Wanneer het nodig is, kan je de ingestelde snelheid tijdelijk overschrijden, bijvoorbeeld tijdens het inhalen. Dit doe je door het gaspedaal verder in te trappen/ Laat je het gas weer wat los, dan kan je weer intrappen tot hij niet verder kan. Dit stel je in met het knopje waarop LIM staat.

Dat deze rijhulpsystemen verplicht gaan worden op het praktijkexamen is zeker, vraag is alleen wanneer.