Als rijinstructeur wil je graag dat je leerling een veilige bestuurder wordt. Als de leerling leert om veilig te rijden, zal hij/zij ook meer kans maken om in één keer te slagen voor het rijbewijs. De fout die je als rijinstructeur kan maken, is dat je als maar instructie blijft geven. Dus je zegt steeds wat de leerling moet doen. Op deze manier leert de leerling niet zelfstandig autorijden. Het is van de rijinstructeur goed bedoeld maar niet de juiste manier. Het is een veel gemaakte fout van de beginnende rijinstructeur.

Ook ik maakte de fout om in de instructie te blijven. Totdat ik in contact kwam met Roy Somer. Roy Somer is RIS docent en geeft WRM bijscholingen voor rijinstructeurs. Roy zei tegen mij, “je moet een leerling niet vertellen hoe hij iets moet doen, maar hij moet het zelf stapsgewijs ervaren”. Roy heeft de Unique Coaching Method ontwikkeld, dit is een methode waarin je steeds een stappenplan doorloopt. Het is bijna te vergelijken met de RIS-opleiding (Rijopleiding In Stappen).

“Wat is de motivatie van de leerling, wat is het doel? En wat moet je doen om dat doel te halen? Vervolgens is het een kwestie van toetsen, evalueren en corrigerende of bevestigende feedback geven. En laat je de leerling zelf dingen benoemen, laat het ze ervaren. Kauw het vooral niet voor. Juist dan blijft de kennis hangen. Gebruik je zintuigen. Vertel het je leerlingen niet alleen, maar laat het ze zien en ervaren. Transformeer de leerling.” Ik raakte enorm geïnteresseerd door het verhaal van Roy en zijn methode. Na het gesprek heb ik mij direct ingeschreven voor deze opleiding omdat ik leerlingen nog beter wilde leren een veilige bestuurder te worden.

Na een intensieve opleiding die bij elkaar 1 jaar duurde en waar Roy je goed in begeleid en ook een aantal keren met je meerijdt, tijdens je eigen lessen, heb ik het gevoel dat ik de leerlingen nu beter begeleid op de route naar hun rijbewijs. Ook mijn slagingspercentage is hierdoor gestegen, wat een mooie bijkomstigheid is.

Hieronder een tabel wat een leerling blijft onthouden bij instructie/uitleg en bij coaching.

 UitlegUitleg en demoCoaching
Herinnering na
3 weken
70%72%85%
Herinnering na
3 maanden
10%32%65%

Te zien is, dat door coaching de lesstof langer onthouden wordt door de leerling, dan wanneer hij/zij alleen maar instructie krijgt.

Wil je in contact komen met Roy, stuur dan een mailtje naar info@roysomer.nl of kijk op www.wrmbijscholing.nl Al vast veel succes!